23 grudnia 2016 Marzanna Nikliborc

Profesjonalna obsługa klienta

Wbrew pozorom profesjonalna obsługa klienta nie sprowadza się do uniżonego tonu i spełniania każdych jego zachcianek. Nie da się ukryć, że sam związek wyrazów „obsługa klienta” ma wydźwięk negatywny – nie kojarzy się nam najlepiej. Istnieje kilka prostych, można powiedzieć elementarnych kwestii, które sprawią, że klient nie tylko będzie zadowolony, ale jeszcze wielokrotnie powróci skorzystać z usług naszej firmy.

  1. Główna zasada brzmi: „klient nigdy nie ma czasu”. To prawda stara jak świat – nie możemy z nią polemizować. Klient nie chce czekać na sprzedawcę, gdy zadaje pytanie, oczekuje szybkiej odpowiedzi, preferuje szybsze metody kontaktu np. telefon, a nie e-mail, e-mail, a nie wizytę osobistą.
  1. Klient ma jakąś potrzebę, a Twoją rolą jako sprzedawcy jest jej realizacja. Nawet jeżeli klient nie wie do końca, co chce, to Ty musisz mu pomóc – wysłuchać, wypytać i dobrać odpowiednie rozwiązanie.
  1. Ludzie są różni – jedni są gadatliwi, inni starannie dobierają każde słowo. Nawet jeżeli trafi Ci się „trudny klient” pamiętaj, że to klient – kto wie, może dołączy do grona Twoich najbardziej lojalnych odbiorców? Traktuj go tak, jak sam chciałbyś być traktowany przez sprzedawcę.
  1. Kłamstwo. Naciągnięcie prawdy w wielu przypadkach jest kłamstwem. Nie obiecuj klientowi złotych gór, jeżeli nie masz pewności, że uda Ci się tą obietnicę spełnić. Jeżeli z jakiś powodów nie uda Ci się dokończyć realizacji, przyznaj się do tego. Nie kręć, nie mieszaj – bądź szczery. Klient to też człowiek, dlatego w większości przypadków Cię zrozumie.
  1. Fachowość. Klient musi mieć pewność, że rozmawia z osobą „która zna się na rzeczy”. Co to oznacza? Musisz być specjalistą w swojej dziedzinie. Jeżeli zajmujesz się handlem traktorami, a jednocześnie w ogóle się na nich nie znasz, dobrą opcją byłoby zatrudnienie do obsługi klienta fachowca, który byłby w stanie pomóc potencjalnemu nabywcy wybrać odpowiedni dla niego produkt.

Zapraszam do zapoznania się z ofertą naszego szkolenia obsługa klienta w sklepie spożywczymszkolenia z metod sprzedaży dla handlowców oraz pozostałe szkolenia dla ekspedientek, kierowników i menedżerów

Polecam także artykuł o najczęstszych błędach w obsłudze klienta

Kontakt