29 września 2015 Marzanna Nikliborc

Tajemnica profesjonalnego sprzedawcy – patrz nie na liczby, lecz wysiłek który do nich prowadzi

Wyniki są rezultatem wysiłku

Być może znasz sprzedawców, którzy imponują ci osiąganymi wynikami. Może śledzisz ich strony internetowe, blogi czy profile społecznościowe, zachwycając się liczbami i kolejnymi niesamowitymi kontraktami. Zapewne zastanawiasz się, dlaczego im przychodzi to z taką łatwością, podczas gdy u ciebie ciężko wywalczyć nawet najmniejszy skok sprzedażowy względem ubiegłego miesiąca?

Tego typu myślenie to pułapka. Oglądanie wyników nigdy nie przybliży cię do sukcesu, bo za wielkimi liczbami kryją się miesiące, lata wysiłku. Zamiast oczekiwać ekstremalnej zmiany, zdecyduj się na drobne kroki wykonywane sukcesywnie, każdego dnia. Nie chodzi tu o nic wielkiego, możesz zastosować kilka poniższych rad:

  • co tydzień wykonuj o 5 rozmów telefonicznych więcej,
  • raz w miesiącu poświęć całą godzinę na szukanie nowych kanałów sprzedażowych,
  • regularnie zwiększaj liczbę odbywanych spotkań z klientami,
  • prowadź listę sprawdzonych metod sprzedażowych i POWTARZAJ JE.

Kiedy stajesz się profesjonalnym sprzedawcą? Kiedy przestajesz traktować tego jako zawód, a jako sposób życia.

Początkujący sprzedawcy, którzy dopiero poszukują swojej drogi, przeważnie jasno rozdzielają sferę zawodową i prywatną. Traktują sprzedawanie jak każdą inną pracę – od godziny 8 do 16 zajmuję się zdobywaniem i przekonywaniem klientów, ale już minutę po szesnastej odcinam się od obowiązków i zapominam o tej całej maskaradzie.

Jeśli twój klient może spotkać się jedynie późno w nocy, na dodatek na zaledwie pięć minut – nie odmawiaj, bo masz „ważne” spotkanie ze znajomymi. Twój rozmówca na pewno doceni, że poświęcasz mu czas o tak niewygodnej porze i być może znajdzie w tobie rozwiązanie wszystkich swoich problemów. Rób to, czego innym sprzedawcom się nie chce, a zaczniesz osiągać nieporównywalnie większe sukcesy.

Profesjonalny sprzedawca tak naprawdę nigdy nie rozstaje się ze swoim powołaniem. Nawet w kontaktach towarzyskich, podróżach z rodziną i innych codziennych czynnościach stara się odnaleźć możliwość nawiązania relacji biznesowej, której zwieńczeniem będzie dokonanie sprzedaży i zadowolenie klienta. Doświadczeni zawodowcy zgodnie twierdzą, że sprzedawanie to sposób życia. Miej oczy otwarte, nie przestawaj szukać okazji, szukaj połączeń w pozornie niepasujących do siebie sprawach i stale eksperymentuj.

Cokolwiek robisz, rób to w zgodzie z własną osobowością.

Naturalność to podstawa w naszej branży. Wszelkie przejawy sztucznego entuzjazmu, nieszczery uśmiech, udawane zainteresowanie – choćby zagrane mistrzowsko, zawsze zostaną rozpoznane przez klienta. Żaden sprzedawca, który nie utożsamia się ze sprzedawanym dobrem lub usługą, nie ma szans na osiągnięcie wielkiego sukcesu. Jeśli coś nie jest zgodne z twoją osobowością, szybko wypalisz się, a myśl o kolejnym dniu pracy spowoduje atak dreszczy.

Nie warto stawać się więźniem iluzji lepszego życia tylko z powodu tego, że innym się udało. Jesteś sobą i masz własne pasje oraz zainteresowania. To na ich podstawie buduj strategie sprzedażowe. Pamiętaj, nic nie zaangażuje cię w pracę bardziej, niż rzeczy które cię realnie interesują!

Patrz w przyszłość, jeśli nie możesz znaleźć motywacji.

W zawodzie sprzedawcy nie raz spotkasz się z gorszymi chwilami. Często sięgnięcie po telefon, wejście do biura klienta, rozmowa z bezduszną sekretarką będą wywoływać w tobie odruch wymiotny. To normalne, że nikt z nas nie jest całodobowym sklepem tętniącym zapałem przez okrągłe dwadzieścia cztery godziny. Kiedy dopada cię rezygnacja zastosuj proste ćwiczenie zatytułowane „Patrz w przyszłość”.

Głównym powodem, dla którego czujemy opór przed dokonaniem pewnej czynności, jest brak motywacji. Kiedy odkładasz wzięcie słuchawki do ręki, wyłącz wszystkie rozpraszacze i skup swoje myśli. Zastanów się, do kogo dzwonisz, w jakim celu i co chcesz przez to osiągnąć. Załóżmy, że twoją intencją jest przedstawienie rozmówcy oferty dotyczącej systemu informatycznego, który pozwoli znacznie zwiększyć wydajność pracowników biurowych zatrudnionych w jego firmie. Pomagając mu, automatycznie pomagasz sobie. Dokonujesz sprzedaży, a więc zarabiasz. Zarabiasz, a więc zapewniasz sobie poziom życia, na który zasługujesz. Telefon, który przed chwilą wykonałeś, decyduje więc o twoim szczęściu i poczuciu bezpieczeństwa w przyszłości. Rezygnując z niego, skazujesz się na niepewność jutra i życie w strachu.

Czy teraz, rozumiejąc ogromne znaczenie tego telefonu, będziesz nadal odkładać jego wykonanie?

Tagged: , , ,

Kontakt